Last van schouderklachten? Het is een veelgehoorde pijn. Belangrijk is wel om te blijven bewegen, zo voorkom je dat de klachten erger worden of dat schouder volledig stijf wordt. Met de juiste oefeningen kun je zorgen dat er verlichting komt op de pijnlijke plekken en dat gewoon vanuit je eigen woonkamer. Hieronder vind je een aantal schouderoefeningen voor thuis.

Meest voorkomende oorzaken

Een veelvoorkomende oorzaak van schouderklachten is een verkeerde beweging of houding. Een abrupte armzwaai, een verkeerde houding met sporten of een ongelukkige val. Wanneer de klachten niet zo ernstig zijn dat je een arts moet bezoeken, maar de last toch aanhoudt, zijn er verschillende oefeningen die je kan doen. Daarnaast kan ook stress een oorzaak van pijn in het lijf zijn, waaronder de bovenrug, schouders en nek.

schouder oefeningen thuis

Fascia; pijnvrij bewegen

Misschien heb je er wel eens van gehoord: bewegingsweefsel, ofwel fascia. Dit is het meest zintuig rijke orgaan van ons lijf en en speelt een belangrijke rol bij bewegingsgevoel en pijn in ons lijf. Gezond bindweefsel kan elastische rek omzetten in kracht en daardoor deze verminderen, zo ook met schouderklachten. Je wilt dit dus soepel, veerkrachtig en gezond houden. Dat doe je met de schouder oefeningen thuis.

Schouder oefeningen thuis met therapieballen

Met gebruik van de Roll Model® Method Therapyballs kun je ieder moment deze oefeningen doen. Met deze zelfmassage los je interne stijfheid op, zodat je beter in je vel zit! Voor deze schouder oefeningen heb je alleen een plekje op de grond nodig en de twee rubberen ballen. Ga op de grond liggen, op je rug, en plaats de ballen aan de bovenkant van je rug aan beide kanten van je wervelkolom tussen je schouderbladen. Adem in, reik met je handen naar het plafond en scheid je schouderbladen. Adem uit en trek je schouderbladen samen tegen de ballen, alsof je ze probeert te kraken als walnoten. Herhaal dit een aantal keer. Sla vervolgens je armen om je ribben en geef jezelf een knuffel. Houd dit vast terwijl je wiebelt van de ene naar de andere kant.

Meer schouder oefeningen thuis? Bekijk ook eens…